Jízda po sametu

Autorská výstava

 

Už dlouho mne pracovně i osobně zajímá téma osobní svobody a zodpovědnosti a vliv „velkých” dějin na ty „malé”, na jednotlivé lidské životy. Vybrala jsem několik fotografií z období 1955-1990 s akcentem na „složité“ roky 1968, 1969, 1989. Část fotografií má vyřízlé prostory obličejů, jinde jsou místo obličejů zrcátka. Prázdnota namísto obličeje ve fotografii v životní velikosti odkazuje na populární fotokoutky na společenských akcích.  Zároveň navozuje pocit, že na místě fotografovaných by mohl být kdokoliv. I já. Nebo vy… Myšlenkou je, že dějiny se opakují, přinášejí podobné situace a nikdy nevíme, jak v nich obstojí každý jeden z nás. V interakci s upravenými fotografiemi ve výstavě si může každý položit otázku, na které straně by tehdy stál, jak by si vybral (zda by měl vůbec na výběr) a zároveň jak tyto situace z pohledu současnosti interpretuje historie.

Fotografie jsou instalované jako jedna na celý panel, na každém panelu je také v malém fotografie bez zásahu, s datací, uvedením situace, v níž byla focena a jménem autora, pokud je znám.

Výstava v parku před vědeckou knihovnou v Plzni byla oficiální součástí festivalu Cesta svobody pořádaného městem Plzeň k výročí třiceti let od tzv. Sametové revoluce.

Koncept a realizace: Štěpánka Bláhovcová
2019

plzen.rozhlas.cz

Vpřed!

Site specific

 

V rámci festivalu Komixxx jsem byla vyzvána k libovolné výtvarné intervenci do prostoru Stadionu, funkcionalistické perly na Kounicově ulici v Brně. Na zdech jsem citovala pasáže z Tyršova Manifestu vystihující odhodlání, odvahu a pokrokovost – vlastnosti tak společensky potřebné.

Koncept a relizace: Štěpánka Bláhovcová
(2013)

KOMIXXX 2013

papelote

Práce v grafickém studiu papelote (2014–2017)

 

Studio papelote je mladším sourozencem stejnojmenného papírnictví a soustředí se na výrobky z papíru šité na míru klientům. Tři roky jsem byla součástí malého týmu studia.

 www.papelote.cz

Čtyři ukázky realizací, na kterých jsem spolupracovala:

AU!sick.

Instalace

 

Kurátoři galerie Deska stojící ve čtvrti Střekov v Ústí nad Labem mne požádali 
o zahájení provozu venkovní galerie.

Můj komentář ve formě náplasti a zkomoleného jména Aussig reaguje na stále citlivou otázku poválečného divokého odsunu ústeckých Němců v květnu 1945. Staré rány potřebují péči, aby se mohly zahojit.

Koncept: Štěpánka Bláhovcová
Realizace: Štěpánka Bláhovcová a Jan Magasanik
(2014)

www.vendulachalankova.cz
www.jirkadvorak.com
www.deska-usti.cz