Památník Tomáše Bati

Pracovní listy

 

Pro edukační programy v jedné z nejkrásnějších funkcionalistických budov na světě jsem ilustrovala a graficky upravila pracovní listy pro děti z 1. stupně základních škol. Široký černobílý sešit formátu A4, jímž děti provází Tomáš Baťa a František Lýdie Gahura, jeho architekt, obsahuje komix o vzniku a osudových chvílích Památníku a různé zábavné a tvůrčí úkoly pro práci přímo v jeho prostoru.

Koncepce, texty: Lenka Sedláčková, Lucie Šmardová
Ilustrace, grafické řešení: Štěpánka Bláhovcová
(2024)

Edukační program pro děti v Památníku T. Bati (Youtube)

Marie Kieslowski: Je všechno dobrý

Kniha

 

Je všechno dobrý vzniklo jako kniha vlastně mimochodem. Primárně je to hudební album, ovšem umně maskované. Vydat hudební album jako knihu napadlo Marii Kieslowski v době, kdy se jí narodily dvě děti a epidemie koronaviru ji s nimi uzavřela mezi čtyři zdi bytu.
Ačkoliv se v České republice stále více mluví o pestrých možnostech rozdělení rolí rodičů, v obecném povědomí jsou mateřství a výchova dětí stále považovány za hlavní a jediné nutné společenské úkoly ženy. Je však třeba najít balanc. Takový, který povede ke spokojenosti, kdy tvorba bude obohacovat rodinu a rodina tvorbu. Cestou k tomuto stavu může být sdílení – povinností, ale i zkušeností. A příspěvkem k tomu je i tato kniha/hudební album.

Formát – vychází z formátů hudebních nosičů LP, které jsou typicky čtvercové. K vinylové desce odkazuje i povrchová úprava obálky knihy.
Barevné fotografie – každá fotografie je ilustrací k jedné písni. Jejich vizuální jazyk vychází z renesančního a barokního kánonu zobrazení mariánských motivů. Odkazuji tím na provázanost témat tvorby a mateřství.
Monochromní fotografie – dokumentární fotografie vzniklé z návštěv v dalších bytech, v nichž vznikaly rozhovory.
Polaroidové fotografie – osobní rovina dokumentující vztah mezi Marií a dalšími ženami, „důkaz“ o jejich fyzickém setkání.
Kresby – písně – ilustrace vycházející ze zvukových stop reflektují individuální charaktery písní. Ilustrace uvozuje každou kapitolu a ve fragmentech se kapitolou i prolíná, „nesouc s sebou“ útržky textů, které se nějakým způsobem vztahují k textu rozhovoru.
Typografie – sestává z ručních vpisků (osobních záznamů, písňových textů). Červené písmo nese informace navíc – medailonky zpěvaček a textové zprávy, které si v průběhu nahrávání písní vyměnily.

 

Koncept: Marie Kieslowski, Bohdan Bláhovec
Grafický design, ilustrace: Štěpánka Bláhovcová
Fotografie: Tereza Kunderová
Vydavatel: Parlay
(2023)

https://musicraft.ffm.to/je-vsechno-dobry
Tereza Kunderová

 

Hana Slívová – Je ráno, dělám si čaj

Kniha poezie. Prvotina Hany Slívové vydaná vlastním nákladem.

 

Koncept: Štěpánka Bláhovcová, Hana Slívová
Grafický design, úprava: Štěpánka Bláhovcová
Text, fotografie, ilustrace: Hana Slívová
(2022)

 

 

 

 

 

 

Únos Západu aneb Laboratoř soumraku

Obálka knihy

 

Úvahy, ve kterých Jacques Rupnik, Robert Menasse, Michał Paweł Markowski, Irena Brežná a Jiří Přibáň navazují na východiska a cíle eseje Milana Kundery Únos Západu aneb Tragédie střední Evropy. Editor: Tomáš Kubíček.

Text: Tomáš Kubíček
Vydavatel: Moravská zemská knihovna
Grafická úprava, sazba: Petr Míkovec
Obálka: Štěpánka Bláhovcová
(2022)

Po stopách Jihočeského divadla

Kniha ke stoletému výročí

 

Vzhled a vizuální koncepci knihy inspirovala historická budova divadla, která prošla několik rekonstrukcemi. Je proto jakýmsi architektonickým slepencem, a i tak se do ní nevejdou všechny soubory: Divadlo je pro divadlo malé. K oslavě sta let Jihočeskému divadlu, přejeme, kromě knihy, také novou budovu, vyhovující a stálou!

Jak kniha vznikala a co je obsahem?

Cíl autorů byl ambiciózní: Nevynechat ani jednu hru a ani jednoho zaměstnance. Ukázat co nejvíce fotografií. A to na všech scénách, které pod Jihočeské divadlo patří. Kniha měla obsahovat odborné teatrologické a historické texty, zároveň měla zůstat přehledná a čtivá. Inu. Přizvala jsem Helenu Kopeckou, pravou ruku a královnu písem a zrcadel, a vydaly jsme se do Českých Budějovic!

Tam nás autorka koncepce, produkční a kamarádka Michaela Piskačová provedla budovami divadla i jeho dramatickou historií. A najednou to bylo jasné – pro koncepci knihy bude klíčové slovo PŘETÉKÁNÍ. Knihou budou procházet texty ze stránky na stránku tak, jako soubory přecházely z jedné budovy do druhé. Ukážeme oficiální fotografie, ale představíme divadlo i pomocí dobových programů, plakátů a vstupenek. Všechny obrazové materiály budou v knize jakoby zastrkány za vazbu – na jedné stránce zmizí kamsi do hřbetu, aby se o několik stran dál se zase objevily. Pro přehlednost v divokém přetékavém rytmu knihy pak jednotlivé soubory a časová období odlišíme barevně a přímo v textu zvýrazníme zásadní údaje, které jsou někdy navíc opatřené krátkým, spíše populárně laděným dovysvětlením na boku hlavního textu. Protože součástí velké “bible” Jihočeského divadla měly být také dosud nevydané kompletní soupisy repertoárů a členů uměleckých souborům, uděláme z nich takové Žluté stránky Jihočeského divadla a odlišíme je zvláštním papírem. Vše bude čitelné díky písmu Tabac, které je konstruováno speciálně pro čtení v malých rozměrech. A výsledek? 2 kila lásky, posuďte sami.

Výtvarná koncepce a grafický design: Štěpánka Bláhovcová
Grafický design, typografie a sazba: Helena Kopecká
Písmo: Tabac Sans a Tabac Micro
Předtisková příprava: Michal Vondryska
Vydavatel: Jihočeské divadlo
Autoři: Marta Zavřelová, Alena Kožíková, Silvie Žatecká Vojtíková, Barbora Koritenská-Staňková, Jiří Šesták, Bohuslava Maříková
Koncepce a produkce: Michala Piskačová
Redakce: Tereza Riedelbauchová
Počet stran: 608 stran,flexovazba

(2019)

 www.localhero.cz
www.jihoceskedivadlo.cz

Ahoj Socho

Pestrá kniha plná fotografií a kreseb je založena na objevování, poučení i spolupráci dětí a rodičů. Čtenáři se v ní setkají s různými podobami sochy a pomníku od kamenných a bronzových figur po díla, která umělci tvoří vlastním tělem, ze sněhu nebo z trávy. Vedle současných tvůrců, z nichž dokonce Kateřina Šedá, Kurt Gebauer, Krištof Kintera a Denisa Václavová v knížce osobně vyprávějí příběh jednoho ze svých projektů, zde najdeme i pomníky sv. Václava a mistra Jana Husa nebo sochy z Karlova mostu. Tvůrčí úkoly přivedou pražské i mimopražské čtenáře ke zkoumání vlastního okolí. Kniha je primárně určena rodinám s dětmi od 6 let, ale může zaujmout i pedagogy nebo vedoucí dětských zájmových skupin.

Vydavatel: Galerie hlavního města Prahy, 2018
Text: Michaela Matysová, Lucie Štůlová Vobořilová
Ilustrace: Štěpánka Bláhovcová
Grafické zpracování a výtvarný koncept: Papelote
Počet stran: 208, brožovaná
(2018)

www.ghmp.cz
shop.papelote.cz

Místa v srdci

Knihou Místa v srdci / Herzensorte jsem navázala na sudetoněmecké téma. Opět se sdružením Pomozme si sami. Tentokrát jsme vytvořili pomocný učební materiál pro děti druhého stupně ZŠ nebo prvního stupně víceletého gymnázia.

Dvoujazyčná česko-německá kniha je koncipována jako blok, do něhož si můžete psát poznámky. Symbolicky používám červenou a modrou barvu – vše české je v knize modře, vše německé červeně.

Koncept, typografie, ilustrace: Štěpánka Bláhovcová
(2014)

Místa v srdci/Herzensorte byla nominována na Nejkrásnější knihu roku 2014 v kategorii učebnice, na European Design Awards 
v roce 2015 získala stříbrnou medaili v kategorii knižní layout a speciální uznání na German Design Award 2017

www.german-design-award.com
 https://awards.europeandesign.org/
www.regionplzen.cz
www.mascz.cz

Čubka

Povídku Roalda Dahla jsem zpracovala jako svou bakalářskou práci na Fakultě užitého umění a designu v Ústí nad Labem. Inspirací pro vzhled knihy je samotná povídka, v níž bláznivý vědec vynalezne parfém se silnými feromony. Blok má proto naskrz proražený otvor chránící malý flakonek se vzorkem parfému označeným jako inkriminovaný feromonový vynález z povídky.

Ke knize vznikla minikampaň „Čtení je sexy“.

Koncept: Štěpánka Bláhovcová, Anna Citterbardová
Ilustrace: Štěpánka Bláhovcová
Layout a sazba: Anna Citterbardová
(2009)

Kniha se zalíbila překladateli povídky Jaroslavu Kořánovi, který umožnil její vydání 
a následně byla na European Design Awards 2010 oceněna stříbrem za ilustrace. 

www.europeandesign.org
 www.novinky.cz

Plzeňské písně

CD a sborník

 

Lidová muzika z Chrástu (ChrLis), soubor lidových písní z Plzeňska, mne oslovil, zda bych pro ně zpracovala nové dvojalbum s úpravami lidových písní z Plzně a okolí, jehož součástí bude i populárně naučný sborník. Ideovým zadáním byl citát Thomase Morea: „Tradice není uchovávání popela, ale předávání plamene.“ Tento citát vystihuje přístup souboru ChrLis k folklórní hudbě a zároveň je jejich mottem.

Jako celkovou formu jsem zvolila krabici, čímž jsem chtěla odkázat k rodinné truhle, která bývala základním (a někdy jediným stálým) kusem nábytku venkovských rodin. Krabice obsahovala knihu inspirovanou urbanismem města Plzeň, tři CD a mapu kraje.
 Použité písmo i styl ilustrací vychází z výše zmíněného citátu.

Koncept a ilustrace: Štěpánka Bláhovcová
Layout a sazba: Helena Kopecká
(2016)

chrlis.cz